Film som skapande skola
Både i och utanför skolan finns ett ständigt växande informationssamhälle som barn och unga behöver redskap för att hantera. Att själv få möjlighet att uttrycka sig genom film är grundläggande för att utveckla en förståelse och ett kritiskt förhållningssätt för de medier som omger oss i vardagen.
Att se film i skolan, analysera, möta en regissör eller själv kliva i någon av rollerna bakom kameran är utmärkta pedagogiska metoder för att uppnå skolans mål och direktiv. Att arbeta med film och estetiska lärprocesser hjälper elever att ställa frågor om sig själva och andra, utveckla sitt språk, få nya perspektiv och se kopplingar till sina egna liv.
Jag bedriver projekt inom Kulturrådets Skapande skola för barn och ungdomar åk F-9. När jag går in i ett samarbete med skolan kan det göras inom ramen för ett estetiskt ämne, men arbetet kan lika gärna appliceras i ett annat ämne eller vara gränsöverskridande och beröra flera.
Det är endast fantasin som sätter gränserna för hur ni kan arbeta med film på just er skola.
Vi kan hitta ett arbetsmodell som passar just era önskemål och förutsättningar.
Mitt namn är Lina.
Jag jobbar som frilansande filmare och filmpedagog med utgångspunkt i Östergötland, men även i övriga Sverige.
Jag driver företaget LinaSteén Media där jag arbetar som fotograf, regissör och redigerare inom foto och film. Jag gör mycket musikvideos, reklamfilmer och dokumentärfilm, men även en hel del fotojobb och annat kul! Jag läste Film & Visuell design på Film & Musikgymnasiet i tre år.
Jag har också efter att jag slutat på Film & Musikgymnasiet jobbat på skolan som lärarvikarie för årskurs 3 i Rörlig bild C, arbetat som lägerledare på Filmlägret Eastwood Girls, arrangerat och ledarlett flera filmkollon för Studiefrämjandet, arbetat som mediepedagog på Passagens konsthall i Linköping och gjort massor Skapande Skola-projekt. 2015 gick jag Svenska Filminstitutets filmpedagogiska fortbildningskurs – “Se, Samtala, Skapa”.
Skapa egna animerade filmer
Att själv få anta rollen som filmskapare fungerar stärkande för både språket och självförtroendet, samtidigt som det också hjälper eleverna att bli mer källkritiska.
Under handledning får eleverna skapa sina egna korta animationer med stop motion-teknik. De får skriva manus, tillverka rekvisita, filma, redigera och ljudlägga sina filmer. Arbetet avslutas med en filmvisning i klassrummet där alla elever får se varandras filmer.
Syftet med arbetet är att ge eleverna en fördjupning i filmens språk genom att de själva får testa på alla delar i processen
Arbetet kan kopplas till de flesta ämnen i skolans undervisning.
Filmprojektet görs under en hel skoldag i hel-eller halvklass beroende på klassens storlek.
Årskurs: F-9
Tid: En hel skoldag (max deltagare 15) eller två dagar (max deltagare 30)
Teknikkrav: Projektor eller smartboard med HDMI
Kostnad: 8.500:-
/dag (exkl. moms)
Skräddarsydda lösningar
Har ni egna förslag på hur ni vill arbeta med film? Jag kan hjälpa er att hitta skräddarsydda lösningar utifrån din skolas förutsättningar och önskemål.
Telefon: 0702714544
E-post: linasteen@live.se